Decentralisatie / Zorg

De Partij van de Arbeid de Marne wil dat er een einde komt aan de onzekerheid van de bewoners van Olde Heem.

Op uitnodiging van Coöperatie Klooster&Buren heeft Hans Spekman, partijleider van de PvdA, woensdag 30 maart een bezoek gebracht aan ’t Olde Heem in Kloosterburen. Samen met PvdA wethouder Mariëtte de Visser kreeg hij een rondleiding door onder meer het Nije Heem. Hans Spekman is met name zeer geïnteresseerd in deze Coöperatie door de brede opzet, waaronder de vijf dorpen Kloosterburen, Molenrij, Kleine Huisjes, Hornhuizen en Kruisweg, hij gaf aan dat zeer bijzonder te vinden. De Coöperatie zet zich met hart en ziel in voor de leefbaarheid in het gebied. Omdat Zonnehuisgroep Noord in december dit jaar  ’t Olde Heem wil sluiten, wil de zorgcoöperatie het pand overnemen zodat wordt voorkomen dat de huidige inwoners gedwongen moeten vertrekken. De Partij van de Arbeid de Marne vindt dat behoud van de zorgfunctie in ’t Olde Heem van groot maatschappelijk belang is. Al jarenlang is de zorg urgent omdat deze onder grote druk staat. Om deze reden heeft de Coöperatie ouderenzorg en gehandicaptenzorg gecombineerd. Sinds 2013 wonen 8 mensen met een verstandelijke beperking in Nije Heem, een vleugel in het pand Olde Heem. Deze woongemeenschap ondersteunt in alle opzichten het wonen voor ouderen, zorgfaciliteiten worden er gedeeld. Het doel van de Coöperatie is zoveel mogelijk schotten uit de zorg te halen, zodat in een dunbevolkt gebied als Kloosterburen en omgeving de zorg betaalbaar blijft. De Coöperatie heeft sinds januari 2016 de gehandicaptenzorg volledig overgenomen van Philadelphia en wil ook de woongemeenschap voor ouderen in het pand ’t Olde Heem behouden. Wethouder Mariëtte de Visser heeft deze nieuwe ontwikkeling van het begin af aan ondersteund.  Momenteel wordt er hard gewerkt om het pand ’t Olde Heem over te kunnen nemen van Zonnehuisgroep Noord, zodat de huidige inwoners daar kunnen blijven wonen en de nieuwe werkwijze in de zorg verder gestalte kan worden gegeven. Na een presentatie van bestuurslid Anne Hilderink vond er een gesprek plaats over de huidige stand van zaken, daarbij waren eveneens enkele bewoners aanwezig. “De onrust en onzekerheid wordt steeds groter vertelde dhr. Zuidema. Kunnen jullie niet duidelijk maken dat het om ons gaat? Wij krijgen het gevoel dat we er alleen voor staan”. Als een instelling voor de gezondheidszorg zijn onroerende zaken wil verkopen of verhuren dan kan dat alleen als daar van tevoren toestemming voor is verleend door het College Sanering. Het College houdt toezicht op de verkoop, zorgt ervoor dat de gelden voor de gezondheidszorg behouden blijven en niet wegvloeien naar projectontwikkelaars. Het College Sanering ziet erop toe dat een marktconforme prijs wordt betaald, deze verplichting moet worden opgevolgd. Het probleem doet zich nu voor dat de procedure onnodig langdurig wordt gemaakt, terwijl beide partijen welwillend zijn. Het veroorzaakt onnodige onrust onder de bewoners die absoluut willen blijven, het kan toch niet zo zijn dat inwoners daardoor zich genoodzaakt voelen te vertrekken? De PvdA de Marne vraagt zich af of In het geval waarbij de overnemende partij een maatschappelijke zorgaanbieder is, deze procedure via aanmelding bij het College Sanering wel aan de orde zou moeten zijn? Zelfs schriftelijk bezwaar door zowel de gemeente als Zonnehuisgroep Noord bij het College Sanering  en een noodkreet van de zorgcoöperatie Klooster&Buren hebben tot op heden jammer genoeg daar geen verandering in kunnen brengen.

Mädi Cleerdin, fractievoorzitter PvdA de Marne