11 juni 2014

Raadsbehandeling Jaarrekening 2013

De Jaarrekening 2013,

laat een positief resultaat zien t.o.v. de begroting. Dat stemt tot tevredenheid! Er gaan veel dingen goed. Complimenten daarvoor. Echter de financiële realiteit is dat veel uitgaven, om wat voor reden ook, zijn doorgeschoven, totaal zo’n 2 miljoen. Die komen we dus de komende jaren zeker weer tegen. Ook de 1,1 miljoen aan meevallers, is incidenteel. Kortom , de resultaten in 2013 veranderen het meerjaren perspectief niet veel, te meer omdat er nog bezuinigingen zitten aan te komen (de decentralisaties), vermindering van de uitkering gemeentefonds en de risico’s op de grondexploitaties. Financieel blijft het krap en alle creativiteit en doorzettingsvermogen is nodig om het lange termijn perspectief op orde te krijgen. Dit was en blijft een punt van zorg, waar we met elkaar nog heel hard aan zullen moeten trekken. Maar,.. het financiële resultaat over 2013 is alvast “binnen”.

Resultaat van de bespreking in de raadsvergadering:

Het college beaamt deze zienswijze. Natuurlijk is de wethouder blij met de incidentele meevaller van één miljoen. Maar het langere termijn perspectief is nog steeds kwetsbaar en vergt heel veel aandacht.

Voor we ingaan op een aantal specifieke onderwerpen, eerst een opmerking over de opzet van de Jaarrekening. Voorzitter, de Jaarrekening staat niet op zichzelf, maar ligt in lijn met de begroting en de tussenrapportages. Een jaarlijks terugkerende cyclus die veel tijd en arbeid vraagt van de organisatie. Anderzijds ook een belangrijke cyclus, immers via ondermeer de jaarrekening legt het college verantwoording af over het beleid en de financiën. Er worden niet voor niets hoge eisen gesteld aan de inrichting van de Rekening.

Aan de andere kant geeft de Rekening ontzettend veel informatie, waarvan het één relevanter is dan het ander. Ook zijn de doelstellingen lang niet allemaal even SMART. We hebben dat eerder genoemd. Misschien is het tijd om de “verantwoordingsmomenten” en ook de inrichting van de Rekening eens nauwgezet onder de loep te nemen. Wellicht kan het efficiënter worden ingericht. Dit kan aan beide kanten “winst” opleveren; minder tijd en arbeid voor de organisatie en gerichter informatie naar de Raad. We zijn ook erg benieuwd hoe de andere fracties hier over denken…

Resultaat van de bespreking in de raadsvergadering:

De raadsfracties reageerden positief. Groen Links wil het graag in de auditcommissie bespreken. Over het algemeen is men wel tevreden over de wijze van rapporteren, maar verbeteringen zijn denkbaar en welkom. Het college zegde toe dat m.i.v. de nieuwe begroting het geheel meer SMART gemaakt wordt. Dit komt dan vervolgens terug in de tussenrapportages en de jaarrekening. Afgesproken is om dit punt inhoudelijk te gaan oppakken in de vergadering van de auditcommissie van september 2014, want ook de wethouder ziet punten van verbetering.

De voorgenomen reorganisatie loopt vertraging op. Wij maken ons hierover zorgen. De medewerkers zitten te lang in onduidelijkheid. Dat dit niet goed is, behoeft nauwelijks betoog. Ook de financiële kant van deze zaak is belangrijk voor de gemeente. We zijn erg benieuwd naar de huidige stand van zaken en we willen graag weten of, en zo ja, welke financiële consequenties de vertraging heeft.

Resultaat van de bespreking in de raadsvergadering:

Het reorganisatieplan ligt bij de Ondernemingsraad. Ze komen binnenkort met een advies, waarna het college een besluit kan nemen. Het overleg rond het Sociaal Plan loopt vertraging op. De vakorganisaties hebben een verschil van inzicht met de VNG over de af te sluiten CAO. Ze hebben daarom alle overleggen drie maanden opgeschort. Het Sociaal Plan moet er eerst liggen, voor er met de uitvoering van de reorganisatie kan worden gestart. De financiële gevolgen van deze vertraging zijn nu nog niet te geven, maar volgen in de Berap II.

Rond de voorgenomen herindeling is het al een poosje stil. Ook hier zijn we nieuwsgierig naar de huidige stand van zaken.

Resultaat van de bespreking in de raadsvergadering:

De onderzoeken naar de regionale opgaven, de economische ontwikkelingen, het dienstverleningsconcept en de verdere financiële verkenning lopen. Deze onderzoeken rond de G7 variariant worden gespiegeld aan de twee andere varianten, te weten Eemsdelta en G4. De resultaten worden rond de zomer verwacht. Besluitvorming in de diverse raden ligt in het najaar 2014. Uiteraard worden de resultaten van de onderzoeken z.s.m. aan de raden kenbaar gemaakt.

We kennen in onze gemeente tal van voorbeelden, waarin de inwoners ontwikkelingen initiëren en tot verdere groei brengen, bijvoorbeeld St Jan in Kloosterburen, het dorp Ulrum. En er komen steeds meer initiatieven bij, bijvoorbeeld rond het zwembad, de bibliotheek, enz. Allemaal mensen die zich inzetten voor onze gemeente. Wij willen hier even bij stilstaan en onze inwoners graag complimenteren met zoveel daadkracht en initiatief. Samen kunnen we zoveel meer!

Het aantal overnachtingen ligt fors lager dan de prognose voor 2013, maar ook lager dan in 2012. De inkomsten uit de toeristenbelasting liggen ook lager, ondanks de tariefsverhoging. En er ligt een opmerkelijk verschil tussen de cijfers (aantal overnachtingen en de inkomsten) in de Jaarrekening en de cijfers die we vanmiddag ontvingen. Een totaal verschil van 60K minder. Hoe is dit te verklaren? Is De Marne opeens minder aantrekkelijk geworden voor de toerist? We vragen ons af het verminderde aantal overnachtingen een relatie heeft met de tariefsverhoging? Zijn er dergelijke signalen binnengekomen bij het college?

Resultaat van de bespreking in de raadsvergadering:

Er zijn geen signalen dat de verhoging heeft geleid tot minder toeristen. Wel hebben de ondernemers hun waardering uitgesproken dat de tarieven voor meerdere jaren zijn vastgesteld en dat ze dus niet elk jaar hun documentatie hoeven aan te passen. De verschillen in de cijfers was eenvoudig te verklaren: de in de jaarrekening opgenomen cijfers hebben betrekking op 2012. Echter de belastinginkomsten over 2012, komen in 2013 binnen. De cijfers die we vanmiddag hebben gekregen, hebben betrekking op 2013. We hebben gevraagd dit in de jaarrekening even toe te lichten. Dat scheelt een hoop verwarring. Het college heeft dit toegezegd.

Zoals de accountant ook al aangeeft is het Bedrijvenpark in Ulrum het grootste risico met betrekking tot de grondexploitaties. Daarnaast is het ons inziens de vraag of wij dit bedrijventerrein in de huidige vorm en omvang moeten behouden? We hebben het eerder gehad over een alternatieve invulling van dit gebied. En natuurlijk is dat een eveneens lastig vraagstuk. Maar afwachten tot de crisis voorbij gaat, levert geen oplossing. Misschien is het zaak om de focus te verleggen en eens kritisch te kijken of een dergelijk groot bedrijventerrein past binnen de ontwikkeling van deze, maar ook de nieuwe heringedeelde gemeente.

Resultaat van de bespreking in de raadsvergadering:

Er loopt een onderzoek naar het bedrijventerrein. Zowel naar de omvang, als naar de beeld- kwaliteitseisen die daar gesteld worden aan bebouwing. Nu al wel is duidelijk dat de omvang van het bedrijventerrein te groot is. Verder viel er nog niet zoveel te zeggen over de onderzoeken, maar de kans is groot dat er eind dit jaar/begin 2015 een nieuw bestemmingsplan voor het bedrijventerrein komt.

De stijging van de werkloosheid is een groot punt van zorg. Landelijk, maar ook regionaal. De sociale impact van werkloosheid is enorm. En anderzijds tast het ook de (economische) vitaliteit van de regio aan. Het is eigenlijk wel opmerkelijk dat een onderwerp als “Krimp” veel aandacht krijgt, ook in de rapportages. Niets mis mee, maar hetzelfde zou ons inziens voor werkgelegenheid moeten gelden. Ons voorstel is om een aparte paragraaf op te nemen, waarin uitgebreider wordt ingegaan op hetgeen er allemaal is gedaan, de cijfers, de kosten en de effecten. Doel: de focus op werk! Want ons inziens is dit een alles overheersend vraagstuk, die wat de PvdA betreft topprioriteit verdient. Ook voor gemeenten. Als we hier slagen kunnen maken, winnen we meer, dan met welk ander project ook….

Resultaat van de bespreking in de raadsvergadering:

De focus op werk! Hier werd door het college zeer positief op gereageerd. De gemeente is vooral bezig ondernemers met elkaar in verbinding te brengen en ontwikkelingen te stimuleren. Met name de “cottage industry” heeft in De Marne al een opvallende omvang. Het college neemt onze suggestie, om hier apart over te rapporteren over.

Tot slot voorzitter, de ontwikkelingen met betrekking tot PROloog. We hebben allemaal kennis kunnen nemen van de reacties van de Provincie, die de indruk wekken dat snelheid belangrijker is dan de nieuwe wijze van werken. Vooral dit laatste kost tijd, maar geeft ook ruimte. De plannen zijn niet in beton gegoten, maar geven steeds mogelijkheden voor nieuwe initiatieven, die nauw aansluiten bij de actualiteit.Kan de wethouder de huidige stand van zaken toelichten? Lopen we rond dit project extra (financiële) risico’s, als gevolg van de ontwikkelingen? En de EHL is druk doende de benodigde financiering ten behoeve van de kadeverlenging rond te krijgen. Is er al uitzicht wanneer dat dit gereed is?

Resultaat van de bespreking in de raadsvergadering:

Over dit onderwerp uitgebreid gesproken in de vergadering. De ene fractie is wat positiever over de ontwikkelingen, dan de andere. Voor het college is dit een zeer belangrijk punt. De planning en de agenda dit er thans liggen, is voor het college het vertrekpunt in de gesprekken met de Provincie. Het ongeduld, bij raad en provincie wordt gedeeld. Verder is er naar verwachting aan het eind van deze maand duidelijkheid over de financieringskwestie EHL.

Maarten Buikema