13 februari 2014

PvdA De Marne start verkiezingscampagne in Eenrum

008 campagneaftrap

Eenrum- Afgelopen vrijdag ging de PvdA De Marne officieel van start met haar verkiezingcampagne in het Ontmoetingspunt in Eenrum. Vooral de informele en inspirerende  sfeer maakte het tot een prima start. Er werd kort teruggeblikt naar de afgelopen vier jaren. Middels een kort filmpje gaven een aantal zittende raadsleden hun motivatie om zich weer beschikbaar te stellen. De nadruk lag met name op hoe de inwonerbetrokkenheid bij hun leefomgeving voldoende ondersteund kan worden door de gemeente. Op dat gebied, zo bleek, is de afgelopen vier jaar een behoorlijke vooruitgang geboekt.

De nieuwe lijsttrekker, Mariette de Visser, presenteerde zich ook met een persoonlijk verhaal en haar motivatie om zich beschikbaar te stellen. Sinds een aantal jaren is ze aktief als voorzitter van de dorpsvereniging. “Ik hoop een bijdrage te kunnen leveren aan een sociale en sterke omgeving waarin we vooral zorg voor elkaar moeten hebben. Bijdragen dat we levendige dorpen hebben met aktieve bewoners. De PvdA heeft geloof in de kracht van de dorpen De gemeente of de provincie moet zo’n initiatief positief bekijken. Niet vanuit regeltjes en onmogelijkheden, maar vanuit kansen”. Verschillende dorpen waar inwoners aktief zijn passeerden de revue. Wat de herindeling betreft was De Visser ook helder “Wij vieren ’t Hoogeland”! De G7 variant “van Lauwerszee tot Dollard tou” is voor ons geen optie”.  Die mening werd gedeeld door de aanwezigen.

Dit in tegenstelling tot de opvatting van de overige raadsfractie in De Marne.

Wethouder Harm Evert Waalkens blikte ook met gemengde gevoelens terug. Na zijn politieke carrière Europees en landelijk naar de locale. Een moeilijke start na het overlijden van Luppo Smook. Voor de afdeling en fractie een dramatisch moment. Waalkens vertelde vooral het verhaal waarin naast de bezuinigingen ook volop aan de kansen wordt gewerkt. ” De krimp moet zeker niet vanuit de negatieve hoek worden bekeken. De kracht van nieuwe initiatieven moeten worden benut”Tenslotte werd in ontspannen sfeer van gedachten gewisseld over de betrokkenheid van inwoners bij de besluitvorming van de gemeenteraad. Zo werd de suggestie om regelmatig een thema-avond te organiseren door de aanwezigen met instemming ontvangen.

De muzikale omlijsting werd verzorgd door de groep ‚Sax & Strings’  Morgenavond, vrijdag, is er een bijeenkomst in ZK “86 in Zoutkamp, aanvang 20.00 uur.