16 november 2015

Openbare bijeenkomst over het risico van tweedeling in de samenleving

Openbare bijeenkomst over het risico van tweedeling.

Joop den Uyl waarschuwde al voor het gevaar van tweedeling in de samenleving. Hij bedoelde daarmee dat verschillende groeperingen in de maatschappij uit elkaar groeien. Zij verliezen zo het contact met elkaar. Het gevolg is dat de noodzakelijke saamhorigheid verloren gaat en de maatschappij op den duur los zand wordt.

Deze ontwikkeling staat de afdeling De Marne van de Partij van de Arbeid allerminst aan. Het is goed denkbaar dat ons hele staatsbestel en de democratie erdoor kan worden ondermijnd. Dat gevaar komt b.v. uit de hoek van de rijkste mensen en wereldwijde ondernemingen. Zij bezitten zulke enorme vermogens, dat zij met hun macht het democratische besluitvormingsproces aan hun belang ondergeschikt kunnen maken. Dit gebeurt al op grote schaal; denk maar aan de invloed van lobbyisten in Brussel en Den Haag. Het belang van de bevolking komt zo op het tweede plan.

Een ander gebied van tweedeling is zichtbaar in de werkloosheid en de oorzaken daarvan. Nederland telt nog altijd zo’n 640.000 werklozen. Welke moeite er ook gedaan wordt, het lijkt er niet op dat dit aantal veel lager zal worden. Dan moet er wat bijzonders aan de hand zijn. Oorzaken liggen o.a. in automatisering en robotisering waardoor enorm veel menselijke arbeid wordt uitgestoten. Bij financiële instellingen verliezen duizenden hun werk, maar ook in de industrie gaan door inzet van robots veel banen verloren. Dat gaat alleen maar toenemen; over 10 jaar rijden de vrachtwagens zonder chauffeur. Voor al die mensen is er niet zomaar ander werk, want voor de banen in de nieuwe economie zijn ze niet opgeleid. Nog een andere groep werklozen komt er aan, die het zelfde vooruitzicht hebben. Dat is de groep, die niet in staat is in de pas te blijven met de toenemende ingewikkeldheid van de maatschappij en die ook niet aan de steeds hogere eisen kan voldoen. Anders gezegd: er ontstaat een groep achterblijvers die op afstand komen te staan van hen die wel het tempo kunnen bijhouden en die wel een antwoord op de eisen hebben. Het gevolg is dat er een groeiende groep mensen ontstaat die misschien nooit aan de slag zal komen. Deze mensen moeten wel bij de samenleving betrokken blijven. Voor hen zal de invoering van het basisinkomen van groot belang zijn.

Ook in de gezondheidszorg begint de tweedeling merkbare vormen aan te nemen. Al langere tijd zijn er berichten dat de gezondheid van lager opgeleiden slechter is dan van hoger opgeleiden. In de discussie begint al door te klinken dat de beter gesitueerden niet te veel willen bijdragen in de gezondheidszorg van lagere sociale groepen.

Tweedeling is een voorteken van spanningen die zich in de maatschappij aan het opbouwen zijn. De PvdA vindt de solidariteit als bindende kracht in de samenleving te belangrijk om verloren te laten gaan. Op vrijdagavond 20 november a.s. is er een openbare bijeenkomst om over al deze aspecten in gesprek te gaan met Henk Nijboer, Tweede Kamerlid voor de PvdA, ’s avonds om 20.00u in zaal Bulthuis te Eenrum.