5 oktober 2015

HOE MOETEN WIJ AAN MET DE VLUCHTELINGEN?

OPENBARE BIJEENKOMST OVER HET VLUCHTELINGENPROBLEEM

Over de urgente kwestie van de vluchtelingenstroom die op Europa en Nederland afkomt, belegt de Partij van de Arbeid, afd,. De Marne, een openbare bijeenkomst op dinsdag 13 october as. in zaal Bulthuis te Eenrum. De heer J. van Tilborg, directeur van INLIA, een hulporganisatie voor vluchtelingen in nood, is aanwezig voor informatie en discussie. Gespreksleider is Engbert Breuker uit Den Andel.

Wrede oorlogen, armoede en uitzichtloosheid in het midden Oosten en Afrika verdrijven mensen uit hun woonplaatsen en landen. Grote stromen ontheemden zijn al enkele jaren op gang gekomen in de richting van Europa waar zij betere omstandigheden en werk verwachten. Deze ontwikkeling roept bij iedereen een massa vragen op. Omdat de mensen plotseling en in grote aantallen bij ons aankloppen, is de eerste vraag waar en hoe zij op korte termijn onder dak moeten worden gebracht.

We kunnen er haast wel van uitgaan dat de meesten van hen voor lange tijden en misschien wel voorgoed, hier zullen blijven. Dat roept vragen op over integratie, waar gaan ze wonen en naar school, hoe organiseren we dat en wat voor werk krijgen ze. Maar ook welke risico’s de Nederlandse en Europese samenlevingen met al die nieuwkomers lopen. De godsdienstige en culturele verschillen voelen velen als een dwingend en onaangenaam probleem.

Hoe er ook tegen al die problemen wordt aangekeken, het zijn wel de feiten en we zullen er hoe dan ook wat mee moeten.

De gemeente De Marne dat aanvaard door binnen haar grenzen ruimte te bieden voor een opvangcentrum voor 600 mensen.

De hoop is dat er veel mensen naar de bijeenkomst komen en dat deze denkrichtingen oplevert die voor de ontvangende omgeving en de nieuwe inwoners een dragelijke situatie met zich brengt.