1 juli 2016

ACTIE VOOR EXTRA PVDA CONGRES VANDAAG VAN START

Het PvdA congres heeft op 13 februari 2016 een motie aangenomen voor de verruiming van kinderpardon. Daarnaast werd op de ledenraad van PvdA van 4 juni 2016 wederom een motie met dezelfde strekking aangenomen. Dit laat zien dat de steun binnen de PvdA voor de verruiming van het kinderpardon zeer groot is.

Met de Tweede Kamerfractie is herhaaldelijk overleg gevoerd over de uitvoering van deze moties. Vorige week nog met Diederik Samsom. Ondanks alle pogingen blijft de PvdA fractie weigeren gehoor te geven aan de uitspraak van het congres en de uitspraak van de ledenraad. Om die reden is een extra congres onvermijdelijk.

Nog steeds worden in ons land kinderen opgesloten en uitgezet; kinderen die al jarenlang in ons land wonen. Deze kinderen zijn door en door geworteld in onze samenleving en horen bij ons. Uit cijfers van 2015 blijkt dat ruim 90% van aanvragen van gewortelde kinderen voor verblijf is afgewezen. Aanvragen blijken willekeurig te worden beoordeeld.

De pijn en het leed dat deze kinderen wordt aangedaan is te groot. Deze kinderen hebben nu na jaren onzekerheid en wanhoop recht op zekerheid en veiligheid. Rechten van kinderen en mensenrechten zijn niet onderhandelbaar. Bovendien stelt de IND een nagenoeg onmogelijke eis aan die gezinnen; het zgn. meewerkcriterium.

Via deze link  http://bit.ly/28OCW1R  kunnen PvdA leden hun steun uitspreken voor extra congres.

Esther van Dijken, PvdA afdeling Winsum