3 juni 2014

Raad 27 mei. Het collegeprogramma

Bijdrage door onze fractievoorzitter

Voorzitter,

Een deels vernieuwd college gevormd door dezelfde partijen en ook in de coalitie fracties nieuwe gezichten. Een collegeprogramma dat vooral inzet op het voortbouwen op de ingeslagen koers “Op koers in een bewegende samenleving”

Onze regisserende gemeente zal die rol meer vorm gaan geven en daarmee nog beter een aansluiting vinden bij onze lokale samenleving.

We zien steeds vaker dat met name de overheden die rol van de participerende burgers moeilijk volgt. In die zin neemt De Marne een uitzonderingspositie in waar we best trots op kunnen zijn.

We willen onze inwoners, het bedrijfsleven en partners uitnodigen een bijdrage te leveren aan de samenleving. Die handschoen is inmiddels wel opgepakt middels diverse initiatieven van onze inwoners. Die uitdaging en initiatieven vasthouden zal mede afhangen van de ondersteuning van de gemeente op basis van vertrouwen, verbinden en vernieuwen. Wij beseffen dat de veranderende rol best iets vraagt van onze inwoners en niet minder van onze bestuurlijke organisatie.

De band tussen burgers en lokale bestuurders willen we hechter maken, kunnen we lezen. In dat verband vindt de PvdA fractie het een aardige gedachte om minimaal 1 keer per jaar in een wat groter dorp de raadsvergadering te organiseren.

Voor al deze verandering is durf en daadkracht nodig.

De ingezette koers voortzetten met een duidelijke visie. Er wordt steeds meer van bestuurders gevraagd. De tijd van op de winkel passen ligt inmiddels ver achter ons. Er ligt een ambitieus programma voor de komende jaren.

De decentralisaties zullen veel van ons vragen, evenzo de discussie rond de herindeling.

De uitgezette lijnen in dit collegeprogramma onderschrijven we uiteraard als coalitiepartij.

Met name de decentralisaties in het sociale domein zal een belangrijk thema voor onze fractie blijven. Sociaal en rechtvaardig blijven bij ons hoog in het vaandel staan.

Zo in de wandelgangen hoor je wel eens dat er zo weinig vuurwerk is in deze raad. Natuurlijk is er wel eens een verschil van mening maar de PvdA fractie is er toch trots op dat we samen, coalitie en oppositie, vaak op een constructieve wijze werken aan de opdrachten die voor ons liggen.

Onze fractie hoopt dan ook dat in deze nieuwe periode die brede samenwerking voortgezet kan worden, samen werken om onze financiële positie te verbeteren maar vooral ook samen met onze inwoners vernieuwend aan de slag om te werken aan de leefbaarheid van onze dorpen.

Wij blijven ons inzetten voor die leefbaarheid waarbij iedere burger telt en mee kan blijven doen. Als we ons blijven inzetten dat initiatieven van onderop gestalte krijgen, hebben we al een enorme winst geboekt.

De basis van die gedachte berust op een uitstekende communicatie waarvan de vorm mee zal moeten groeien in onze snel veranderende samenleving.

Lam of leeuw

Ik las het verhaal Lam of Leeuw van Anne Vondeling uit 1976 toen vz van de 2de Kamer waarin hij ingaat op de rol en werkwijze van de kamer..

Veranderende rollen, ook van de raad als volksvertegenwoordiging. Regeren ziet het college steeds meer als regisseren. Regeren gaat over morgen. Het is aan de raad om zo te initiëren en te controleren dat er ook koers gehouden wordt en het is aan het college om de raad daarin respect te geven dat een leeuw als koning van alle dieren verdiend, de raad is immers het hoogste orgaan en de vertegenwoordiging van de inwoners van onze gemeente.

Dan is de cirkel weer rond voorzitter, want regisseren ligt in het verlengde van de rol van de Raad binnen het dualisme.

De PvdA fractie wenst u als voorzitter, het college en alle fracties veel wijsheid toe en een goede samenwerking voor de komende periode.

Hans van der Heide