30 januari 2014

Verkorte versie van het verkiezingsprogramma

Verkiezingsprogramma 2014-2018 Partij van de Arbeid

Net als alle gemeenten krijgt de gemeente De Marne er de komende tijd veel taken bij. De decentralisatie van de AWBZ, Jeugdzorg, Participatiewet en Passend Onderwijs zorgen voor grote veranderingen in de gemeentelijke organisatie. De financiële middelen worden daarentegen alleen maar minder.

De PvdA vindt dat de rol van de gemeente daarom moet veranderen. De gemeente stelt zich niet alleen op als beleidsbepaler, maar werkt samen met inwoners, bedrijven en organisaties om beleid vorm te geven. Ze stimuleert initiatieven en faciliteert deze met kennis, kunde en middelen.

De Marne wordt wat betreft de PvdA een gemeente met durf. Een proactieve gemeente, die participeert in de samenleving.  Een  betrouwbare partner, die consistent is in haar werkwijze en verantwoording. Deze gedachte ziet u terug keuzes die in dit verkiezingsprogramma zijn gemaakt.

Groter groeien om kleinschalig te blijven werken

De PvdA is voorstander van de gemeentelijke herindeling; zo groot als het moet en zo klein als het kan. De vorming van een gemeente Hoogeland, zou wat de PvdA betreft een prima schaal zijn. Want schaalvergroting is geen doel op zichzelf. De herindeling moet de uitkomst zijn van een proces waarbij de dienstverlening aan en de samenwerking met de inwoners en andere partners centraal staat. Daarbij moet rekening worden gehouden met de bestaande samenwerkingsverbanden, de lokale ontwikkelingen en de cultuur-historische grenzen.

Wat betreft de PvdA heeft nieuw te vormen gemeente één gemeenteraad. Er wordt gebiedsgericht gewerkt, zodat de dorpen en inwoners centraal staan. De dienstverlening van de gemeente wordt dicht bij de inwoners georganiseerd, waarbij beleid en uitvoering zo veel mogelijk zijn gescheiden.

Vitale dorpen

Binnen deze ontwikkelingen streeft de PvdA naar vitale dorpen. Dorpen waarin de inwoners zich betrokken voelen bij elkaar en hun leefomgeving. De verenigingen van De Marne worden gekoesterd en gestimuleerd. Inwoners worden gemotiveerd om verantwoordelijkheid te nemen en initiatieven te ontplooien, om dit prachtige gebied nog mooier te maken.

Bij keuzes over voorzieningen in de gemeente vindt de PvdA de sociale verbanden belangrijker dan ‘stenen’. We willen voorzieningen voor onderwijs, zorg, welzijn, cultuur en sport zoveel mogelijk multifunctioneel gebruiken en de samenwerking stimuleren. De kwaliteit en bereikbaarheid van voorzieningen is daarbij belangrijker dan de nabijheid.

Daarbij wil de PvdA inzetten op:

• Brede scholen en geïntegreerde kindvoorzieningen.
  • Preventieve (jeugd-)zorg.
  • Zo lang mogelijk zelfstandig wonen.
  • Kleinschalige zorg, zo dicht mogelijk bij de bewoner en concentratie van de zwaardere, tussentijdse zorg in Leens.
  • Een ontmoetingsplek in ieder dorp.
  • Het faciliteren van bewonersinitiatieven en het instellen van dorpsbegrotingen.
  • Een kwalitatief goede bibliotheek in De Marne; in dorpen of clusters van dorpen worden bibliotheken gekoppeld aan een school.
  • Het stimuleren dat inwoners meedoen aan het gemeenschapsleven.

Een baan voor iedereen

Iedereen een baan. De PvdA wil daarom een activerend Plan van Arbeid voor de regio. Dit plan moet zoveel mogelijk mensen aan betaald werk helpen. Dat gebeurt in samenwerking tussen de gemeente, werkgevers, WSW-instellingen, UWV en onderwijs en is gericht op alle lagen van de bevolking. Bedrijven worden bij het beleid betrokken en gestimuleerd om verantwoordelijkheid te nemen. Mensen zonder werk worden actief begeleid.

Ook de gemeente zelf zal hierin een belangrijke rol spelen. Aanbestedingen zullen zoveel mogelijk lokaal worden gedaan. De gemeente biedt stage- en werkervaringsplaatsen aan en geeft kandidaten zonder betaald werk de voorkeur bij de invulling van vacatures.

Een sterke economische regio kan al deze ontwikkelingen versterken. Daarom wordt het Regionaal Economisch Platform opgericht. Deze zet zich in voor een daadkrachtig beleid. Verder steunt dit platform (startende) ondernemers, is ze aanjager van samenwerking en netwerken van ondernemers.

Als mensen toch werkloos zijn of op om andere reden weinig inkomen hebben, is het van belang ze te blijven ondersteunen. De PvdA wil daarom in de komende periode het volgende:

• De extra gelden die het Rijk beschikbaar stelt voor armoedebestrijding willen we vrijmaken voor de participatie van kinderen.
  • Schuldhulpverlening moet in het teken staan van preventie.
  • De kwijtschelding van lokale lasten voor mensen met een minimum inkomen moet worden behouden of uitgebreid.
  • Er mogen geen wachttijden zijn voor schuldhulpverlening.

Onderwijs en jeugdzorg

Alle kinderen hebben recht op goed onderwijs. Daarvoor moeten zoveel mogelijk kinderen in het gewone  onderwijs tot hun recht kunnen komen. Achterstanden moeten worden ingehaald door middel van voorschoolse educatie, verlengde schooldagen en extra begeleiding. Het vroegtijdig verlaten van de school moet zoveel mogelijk worden voorkomen.

Daarom is ook in het onderwijs samenwerking van groot belang. Ouders moeten betrokken zijn bij het onderwijs van hun kind. Maar scholen kunnen bijvoorbeeld ook de wijkagent, welzijn, huisartsen en consultatiebureaus bij het onderwijs betrekken.

Jongeren die in de problemen komen moeten goede zorg krijgen. De gemeente is daarbij vanaf 2015 verantwoordelijk voor Jeugdzorg. De PvdA wil dat alle partijen die betrokken zijn bij de jeugdzorg meer gaan samenwerken. Een integrale aanpak van de AWBZ, Jeugdzorg en onderwijs is noodzakelijk om problemen op te lossen en voorkomen. Eén gezin, één plan en één aanspreekpunt is daarbij het uitgangspunt.

Een fatsoenlijk huis

De Partij van de Arbeid wil investeren in betaalbare woningen, voor zowel huurders als kopers. De partij wil daarvoor vraaggericht bouwen stimuleren. Bij nieuwbouw wordt gekozen voor levensloopbestendige woningen. Bewoners worden actief betrokken bij de (her-) inrichting van gebieden en de inrichting van hun woning.

In de dorpen waar het aantal inwoners afneemt, wordt vooral gewerkt aan leefbaarheid. Er wordt een plan ontwikkeld om langdurige leegstaand tegen te gaan en bouwprojecten worden afgestemd op de toekomstige bevolkingsopbouw. Samen met de bewoners wordt gezocht naar manieren om de voorzieningen in de dorpen met krimp zoveel mogelijk in stand te houden.

De PvdA is voorstander van gebieds- of dorpsmanagers en dorpsbudgetten. De managers zijn op de hoogte van de ontwikkelingen in het dorp en zijn aanspreekpunt voor de bewoners. Samen met de bewoners lossen zij lokale problemen op. Daarbij wordt gestreefd naar een veilige omgeving waarin mensen elkaar durven aan te spreken op hun gedrag en het menselijk contact voorop staat. Op een internetplatform kunnen bewoners hun ideeën kenbaar maken.

Met betrekking tot het verkeer in de dorpen wil de PvdA het openbaar vervoer handhaven of zelfs uitbreiden. De gemeente moet goed bereikbaar zijn, maar doorgaand verkeer moet zoveel mogelijk buiten de dorpen om worden geleid.

Sport en cultuur voor sociale cohesie

Sportverenigingen en culturele instellingen zijn belangrijk voor de cohesie van een dorp. De PvdA wil de sociale functie van sportverenigingen verder versterken door verbinding te leggen met scholen, buitenschoolse opvang en bijvoorbeeld dorpshuizen. Ook mensen met een minimum inkomen moeten daarbij worden gestimuleerd om deel te nemen. Daarvoor wil de PvdA een sportstimuleringsfonds instellen, dat sport actief onder de aandacht brengt van kinderen en ouders.

Op het gebied van cultuur streeft de PvdA naar hoogwaardige voorzieningen, met name de muziekschool en de bibliotheek. Culturele instellingen moeten intensief samenwerken met scholen om kinderen zo te helpen hun identiteit te vinden.

Landschap en natuur

De PvdA wil dat Nederland halverwege deze eeuw een duurzame economie heeft. De gemeente geeft daarbij het goede voorbeeld en stimuleert bewoners en bedrijven om een steentje bij te dragen. Door de oprichting van een Regionaal Kenniscentrum Duurzaamheid wil de PvdA hen daarbij helpen. Het centrum adviseert en ondersteunt de inwoners, bedrijven en organisaties. Verder wil de PvdA dat de gemeente de inspanningen om klimaatneutraal te werken intensiveert en het wagenpark verkleind.

De Partij van de Arbeid koestert het Groningse Landschap. Daarom wil de partij megastallen verbieden, de authenticiteit van het landschap zoveel mogelijk behouden en investeren in de aanleg van fiets- en wandelpaden. Nachtelijke duisternis in natuurgebieden moet zoveel mogelijk worden hersteld en behouden.

De PvdA vindt het onaanvaardbaar dat de winning en opslag van gas ernstige gevolgen heeft voor de bewoners van Groningen. Voor deze activiteiten moet draagvlak zijn bij de inwoners.

De kas op orde, de inwoner voorop

Door de crisis, de hervormingen en de bezuinigingen van de overheid, heeft de gemeente steeds minder te besteden. Voor de PvdA staat de inwoner centraal. Inwoner en voorzieningen worden daarom zoveel mogelijk ontzien; er wordt eerst bezuinigd op de gemeentelijke organisatie. Wanneer inwoners wel wat merken van de bezuinigingen moeten de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. Altijd moet er een balans zijn tussen de belasting die een inwoner betaalt en datgene wat hij er voor terug krijgt.

De PvdA wil dat de gemeente de financiën op orde houdt, maar ook blijft investeren in de gemeenschap. Voor de komende wil de PvdA het volgende:

• Meer extern geld aantrekken.
  • Provinciale middelen inzetten om de lokale druk te verlichten.
  • De lokale lasten zo laag mogelijk houden.
  • Reserves opbouwen om tegenvallers op te kunnen vangen, niet gebruikte middelen vloeien daarbij terug in de algemene reserve.
  • De regeldruk verminderen.